torsdag 10 juni 2010

Lite köksbilder


Hej igen!
Precis som ni alla andra säkert har så är det även fullt upp här just nu med avslutningar, klädinköp och jobb. Jag hinner inte riktigt att uppdatera som jag skulle önska men jag är in hos er ändå ibland när jag längtar efter er. Jag är så glad att ni orkar titta in hos mig också och att ni vill lämna en kommentar då och då. Det värmer och jag blir så glad, så återigen tack.

HÄR ÄR JAG NU IGEN. DET STÅR ATT JAG UPPDATERADE PÅ TORSDAG DEN 10 MEN DET ÄR FAKTISKT FREDAG DEN 11 IDAG. RÄTT SKA VARAA RÄTT.

Idag tänkte jag visa er lite bilder från köket med kära föremål. Ovan ser ni en ganska nyinköpt Lavendel som jag har i en zinkhink med en liten skylt i zink.

Som ni vet tycker jag om gamla föremål som säger mig något och som har en historia som betyder något för mig. Denna gamla likörkaraff tycker jag är så vacker och det är mycket sällsynt att vi använder den som just det, men jag vill ändå ha den framme. Så här har jag den på diskbänken med diskmedel i, både praktiskt och vackert tycker jag.

Som jag tidigare har nämnt så ärvde jag en stor servis med allt man kan tänka sig, även mycket som man kanske inte använder idag. Porslinet är vitt med rosa blommor och guldkant, riktigt sött faktiskt. Den här kannan har jag just nu i köket med rosa blommor i. På detta sätt får jag njuta av mina gamla saker och inte gömma dem i något skåp.

Något mer som jag älskar är bestick i nysilver. Dels tycker jag de är väldigt vackra och så tycker jag att maten smakar så mycket bättre med ett vackert bestick och vackert dukat bord över huvud taget. Inte heller besticken ska gömmas i en låda tycker jag. De här besticken heter "Svensk Spets". Sedan har jag fakriskt också fått ärva en serie som heter "Fransk Lilja".

Nu börjar jag längta efter att laga lite god mat i helgen och mysa. Vi får väl tända lite ljus mitt i sommaren för här är det dåligt väder med regn och kallt.
Ha en riktigt fin helg ni alla kära bloggvänner.
Kram/Helen

10 kommentarer:

  1. Vad fint att kunna använda och ha sina gamla saker framme!
    Har nu tre dagar ledigt över helgen att njuta av, nackdelen är det regniga vädret som även finns här hos mig!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh så mycket fina saker du visar!
    Porslinsskärbradorna var så fina!!!!
    hoppas du får en fin Helg!
    Kram Kathrine

    SvaraRadera
  3. Alltid lika fint i din blogg. Den gillar jag verkligen.

    Tack för kommentaren hos mej! Just det fotot i headern ligger som skrivbordsunderlägg på min dator. Jag älskar de färgerna tillsammans.

    Det var ju roligt att du tycker att jag har det fint hemma. Den lilla virkade duken med vasen la jag in för att försöka impa på dej. Hihi! Så kunde jag ju ha berättat att det vita överkastet har jag virkat det också.

    Vi hade ett riktigt trevligt kalas igår.

    Ha det så bra du med. Kram/Gilla

    SvaraRadera
  4. Vad det är vackert med Lavendel och zink, så har även jag hemma hos mig. Likörkaraffen är mycket vacker, den får du vara rädd om. Det är så fint att kristallkorken finns kvar. Kul med ärvt porslin, det blir en annan känsla att äta på tallrikar som äldre generationer haft. Glasburken med besticken är jättecharmig.

    Usch vad trist med regn och rusk nu, det blir till att tända ljus och en brasa och mysa inomhus. Trevlig helg!

    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  5. Hej Helen. Ja nu blir det myshelg inne, passar bra och tända ljus ikväll. Misstänker att gubben försvinner till tv:n, såg att det börjar fotboll nu. Så jättebra och ha diskmedel i karaffen, det ser ut som olivolja. Och jättesöt kanna med blommorna i.
    Önskar dig en fin helg
    Kram till dig
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  6. Vilka vackra saker. Ha en fin helg
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  7. Hej igen Vännen!

    mmmmm, jag älskar Lavendel, kan inte få nog av dom,....köpte 2 planter till i förrgår. Men det regnar så förbenat så jag har inte haft en chans att plantera dom små fröknarna än.

    Ser att du är lika förtjust i zink som jag, det blir så lantligt med det tycker jag.

    Här har jag också tänt massa ljus för det kännsa nästan som om det vore höst igen, ....huaamej, hoppas verkligen värmen kommer snart :).

    Ha en skön helg. Kramiz Cin

    SvaraRadera
  8. Så mkt fin du har i ditt kök, verkligen vackra bilder, här regnar och stormar det och kallt är det som bara den..:( hoppas du har en skönare helg, rkam VIOLA

    SvaraRadera
  9. Hejsan.

    Så fin kanna med blommor i .
    Håller med om att det är synd att gömma undan i något skåp. Klart man ska använda det fina arvegodset.

    Silverbestick blir så fint att duka med, men lika fint att ställa i en fin glasburk som dekoration.

    Önskar dig en bra dag,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera