söndag 2 maj 2010

Vår i trädgården


Nu är våren äntligen här också och man går och letar efter alla vårtecken och små blommor och skott. De här små gula blommorna blommar väldigt tidigt (jag vet inte vad de heter) och vi fick dem av vår gulliga granne när vi flyttade in för 20 år sedan. Jag tyckte de blev söta i min äggkopp i silver som jag hittade på en loppis. Jag hittade även några små pärlhyacinter.

Visst är de vackra i en liten vas av pressglas.

Nu längtar man ju också efter att få sitta ute även om det fortfarande är lite kallt i luften, det är ju trots allt maj så nu kom även trädgårdsmöblerna ut. De här står på gaveln av vårt hus.

På trappan till stora ingången ställde jag ut en kruka med penseer och violer till Valborg, ser inbjudande ut tycker jag.

I rabatten kommer redan vår löjtnanshjärta som vi satte första sommaren vi bodde här, det är vår lilla bebis.

Här ser ni de små gula blommorna i rabatten, det blir stora täta tuvor när de växt till sig.

Det har ju varit Valborg också och vi firade den i Tällberg med utsikt över Siljan. Det var en perfekt kväll med riktigt varmt väder, underbar natur och god mat. Kunde inte ha varit bättre. Jag hoppas verkligen att ni alla hade en fin Valborg också med era familjer och vänner.

Nästa inlägg ska ni få se lite nyinköp som jag är så glad över.
Kram/Helen

21 kommentarer:

  1. Skjønt med vår ja!
    Den gule blomsten vokser vilt vest i Norge der eg vokste opp! Me kalte den kusymre, Primula acaulis eller Primula vulgaris på latin. Det er tid for å slippe kuene på beite når den blomstrer.

    Hå ein fin søndag videre!

    Klem fra Mira.

    SvaraRadera
  2. Så härligt med sippor - de är en av mina perennfavoriter!

    Kram Maud

    <Gårdsromantik-ljuvlig-lantromantik-på-nätet

    SvaraRadera
  3. Fina bilder, men ... pärlhyacinter ...tog du fel bild?
    Men vackra blommor och elden ... det är en sak för sig *ler*

    SvaraRadera
  4. Härligt med allt som spirar i rabatterna....jag ler när jag går runt på min kvällsrunda och ser vad som hänt under dagen.... det sjuder upp...ur jorden! Härlig tid nu i maj, jag önskar dig en fin start på denna underbara månad! Kram fr C

    SvaraRadera
  5. Så underbart vacker utsikt ni hade där vid majbrasan, super mysigt! Jätte söta blommor, det blir man så glad av. Ja nu längtar man efter lite värme! Ha de gott!
    Kram
    /Sara

    SvaraRadera
  6. Åh så underbara bilder du bjuder på!
    ha en ny fin vecka.....
    Kram Kathrine

    SvaraRadera
  7. Tack för grattishälsningen. Så mysigt ni haft det under valborg, har hört att det är väldigt fint i Tällberg. Och det är jättesöta små blommor du har i trädgården, så fint i äggkoppen.
    Ha en bra kväll
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  8. Vilken otroligt vacker bild på Valborgsfirandet!!! Jag tappar andan!!!

    Kram Kram Malin

    SvaraRadera
  9. Hejsan!
    Så härligt att se att det växer så mycket fint i dina rabatter.
    Visst länktar man efter att sitta ute och fika nu.

    Ha en bra vecka, kram Rebecca.

    SvaraRadera
  10. Vilka ursöta små blommor, gör sig jättefint i din lilla äggkopp :). Tyvärr vet jag inte vad det är för en sort.

    Vad härligt det ser ut med en stor värmande brasa,...och den utsikten går ju inte av för hacker *ler*.

    Ha en skön vecka vännen. Kram Cin

    SvaraRadera
  11. Äggkoppen var fin. Min dotter fick en nästan likadan i doppresent.

    Så är det ju så härligt nu, när blommor och blader är på gång.

    Kram/Gilla

    SvaraRadera
  12. Vilka söta gula blommor!!! Passar perfekt i lilla äggkoppen. Härliga bilder. Ert valborgsfirande lät mysigt!!!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  13. Bilden på Valborgselden är jättefin! Och vilken underbar utsikt...
    Kram

    SvaraRadera
  14. Hejsan.

    Vad det måste varit underbart att stå och titta på vårbrasan i Tällberg.
    Så fin plats!

    Härligt med alla blommor som är på gång.

    Ha en fin dag,
    kram Anneli.

    SvaraRadera
  15. Vilken otroligt vacker bild på elden! Och krukan på trappen, ja allt! Jag brukar också sätta miniblommor i äggkoppar. Blir ju så sött!

    Kram Camilla

    SvaraRadera
  16. Hallojsan!

    Så fina vårtecken du har i trädgården!

    Visst är det skönt nar utemöblerna kommer fram..att få sitta ute och äta är en fröjd!

    Ha en bra start på veckan!!
    Kramar Sanne

    SvaraRadera
  17. Vilken härlig Valborg ni haft. Spännande att få se vad du köpt :O)
    kram Agneta

    SvaraRadera
  18. Visst är det härligt just nu, alla blommor som slår ut och allt annat som blir grönt!
    Ha en finfin dag!
    Kramis/LenaS

    SvaraRadera
  19. Vilka underbara vårbilder du bjuder på, nu kommer den vackraste månaden, kram

    SvaraRadera
  20. Så fint med söta blommor i söta vaser. kram på dig/Ingela.

    SvaraRadera
  21. Söta blommor och vilken stämningsfull bild från Valborgsfirandet.
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera