tisdag 23 februari 2010

Ramfråga

Tack för er omtanke om mig när jag var hos tandläkaren. Som ni alla sa och som jag innerst inne vet så gick det ju bra men plånboken blev 900:- tunnare. Men så här efteråt så är det nog värt det, måste jag erkänna.

Idag har jag en fråga till er. Jag har tre tavlor som min pappa målat och som ni förstår har de ett stort affektionsvärde för mig. Men jag tycker att ramarna är lite dystra och tråkiga. Så min fråga till er - ska jag eller ska jag inte måla ramarna vita? Förstör jag dem om jag målar? Hjälp!!


Den här tavlan föreställer en stenbro som jag tror ska vara den äldsta bevarade i Sverige. Den finns på en liten ort i Östergötland där min mamma var ifrån.

Det här motivet vet jag att pappa målade av från ett vykort som han tyckte om.

Detta motiv är från min födelsestad och föeställer "Pilens Backe", där jag har sprungit mycket i mina dagar.

Som sagt jag är så tacksam för era åsikter och goda råd.
Kram/Helen

15 kommentarer:

  1. Hej! Jag skulle INTE måla ramarna. De är vackra som de är och passar motiven. För stor kontrast med vitt.

    Grattis till den nylagade tanden. Alltid skönt efteråt när man har vågat låta sig fixas :)

    Undrar om Nisse har vågat sig ut idag.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att tavla 1 och 3 absolut kan få vita ramar, då motiven på de tavlorna innehåller mycket vitt i sig. Tavla nr 2 är jag osäker på, eller snarare är det väl så att den ramen skulle kunna bli svart, om du nu gillar svart. Välj då en MATT svart, så att inte ramen konkurrerar med motivet, utan snarare lyfter fram det. Alternativt kan vara att du försöker slipa av det guldfärgade partiet. Kram och lycka till med vad du än beslutar dig för. Gillade tavlorna. Harmoniska och söta.

    SvaraRadera
  3. Hej!!
    Jag skulle nog inte måla ramarna!
    Är rädd att du kanske ångrar dig....
    Tack för dina alltid så gulliga kommentarer
    hos mig, dom gör mig såååååååå glad;o)

    Ha det bäst!!
    Kram Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Tycker INTE att du ska måla ramarna, de är väldigt fina som de är! Vackra tavlor - har konstnärstalangen gått i arv?
    Kram

    SvaraRadera
  5. Nä, måla inte. Det gjorde jag med liknade tavlor. Jag ångrar det så in i baljan alltså.
    Kram Stina

    SvaraRadera
  6. Hejsan

    Skulle nog inte måla ramarna om jag vore som du.
    Du kanske ångrar dig...

    Motiven är jättefina, njut av dom.
    Ramarna tycker jag passar ihop med motiven.

    Nu förstår jag vem du ärvt din talang ifrån.

    Kramar Anneli.

    SvaraRadera
  7. Syns ikkje du skulle male rammene, la dem være slik som din pappa valgte dem. Tror du kan komme til å angre siden. Fine maleri!

    Syns bloggen din er fin.

    Klem fra Mira , som stakk innom en liten tur.

    SvaraRadera
  8. Hej Vännen!

    Tack så mycke för Grattiset. Jag tycker inte heller att du ska måla ramarna Helen. Jag tycker dom är fina som dom är. Det är bättre att du försöker arrangera ett bra ställe som dom passar in i stället,....t.ex gör ett stilleben med dom nånstans antingen för sig eller alla tre tillsammans. Visa gärna resultatet sen om du gör något med dom.

    Kram Cin

    SvaraRadera
  9. hmmm...jag skulle nog kunna tänka mig måla ramarna vitgråa...eller kanske...nej jag vet inte riktigt...i alla fall kommer motiven komma fram starkare, det kan vara snyggt...
    stor kram
    magdalena/color Sepia

    SvaraRadera
  10. Näe, skulle inte heller måla ramarna. Vitt blir nog inte bra till de motiven.
    //Camilla

    SvaraRadera
  11. Jag har läst eller hört nånstans, att man aldrig ska ändra eller byta ut ramen som konstnären själv har satt på sin tavla. Vad jag kan se, så är de tidstypiska och då är det verkligen synd att göra nåt åt dem. Du ska absolut inte måla dem vita i alla fall!

    Kram/Gilla

    SvaraRadera
  12. Hej
    Inte måla dessa, du kommer att ångra dig, däremot kan du köpa nya vita och prova om det blir fint.
    Lycka till
    KRAM

    SvaraRadera
  13. Jag skulle inte måla ramarna, tycker att ramarna passar fint ihop med målningarna.

    Trevlig helg!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  14. Vitt, grått eller svart är mina favorit färger på ramar, lycka till, jag blev 1100 fattigare igår hos käftis ch än är det inte över...kram..usch..vill inte

    SvaraRadera
  15. Hej!

    Jag skulle inte heller måla ramarna. Roligt med tavlor där inte bara konstnären är en släkting utan motiven också är från för dig bekanta platser.

    Kram Torparfrun

    SvaraRadera