fredag 5 februari 2010

Utmaning

Här om dagen fick jag en utmaning från Anneli med bloggen Hemlyckan att visa hur jag har det i köksfönstret och sånt tycker jag är kul och nappar på. Vårt kök ligger lite i stiltje just nu eftersom vi förhoppningsvis ska göra om det i sommar om allt går enligt planerna. Men så här ser det ut just nu.

Vi har ganska små spröjsade fönster och just nu har jag mormors virkade gardiner uppsatta.

Min mormor blev 93 år och jag minns henne nästan alltid med en virkning i händerna, trots att hennes fingrar var alldeles förvärkta. Det var också hon som lärde mig att virka. Jag har tagit vara på mycket av hennes alster som jag är mycket stolt över.

På fönsterbrädan har jag tre stycken "plättar i luften" som jag tycker är ganska söta.

Lampan är en liten kula med en ljusslinga i som lyser alldeles lagom starkt och mysigt på kvällarna. Jag tänder över huvud taget mycket små myslampor på kvällarna, jag vill ha hemtrevligt.

Jag har hängt upp en lavendelkudde i fönstret som är sydd av en gammal kökshandduk, dock ej av mig. Jag har även lika kökshanddukar i köket.

Sist men inte minst måste jag visa vårt gamla kärlekspar som vi köpte i Göteborg för många herrans år sen, vårt salt och peppar par. Ja så ser det ut i mitt köksfönster, hur ser det ut hos er?

Jag tänkte skicka vidare utmaningen till några andra bloggare som jag gärna tittar in till. Jätte kul om ni som jag nappar på den men känn inget tvång. Ha en bra helg.

Ett Rött Monogram
Vita hus med svarta knutar
Ljuvligt lantligt
Lilla Blanka
Norrskenets Trädgård
Kram/Helen

9 kommentarer:

  1. Wow, vilka gardiner. De passade jättebra i ditt fönster. Va kul att du har så mycket sparat efter din mormor. Det går ju alltid åt fina dukar och gardiner.
    Ha en skön helg.
    //Camilla

    SvaraRadera
  2. Vilket fantastiskt jobb din mormor la ned på att virka de fina gardinerna, förstår om de betyder lite extra också... Mari.

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara gardiner du har.Vad skoj att din mormor har gjort dom.Rolig utmaning.Du undrade om det var våran hund.Ja det är våran Simba.Ha en mysig fredag Varmkram Rita ♥

    SvaraRadera
  4. Hej! Vist är det extra kul med sakre som nära och kära har gjort eller har haft! Särskilt handarbeten tycker jag. Vi har en gammal virkad filt hemma som mannens mormor gjort, hon blev 89 år och virkade och broderade en hel massa. Hon lärde mig att virka mormors rutor så det är väl det jag får virka resten av livet *fniss*

    Trevlig helg.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Men vilken kul utmaning. Nu måste jag fota mitt köksfönster.
    Du har ju så himla mysigt med de fina virkade gardinerna och att bara ha gardiner som någon har lagt ner så mycket arbete på och många timmar det måste kännas verkligen bra.

    Ha det gott och trevlig helg
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  6. Oj vilka underbara gardiner!
    Vilket arbete din mormor lagt ner på dessa gardiner!
    Kram Kathrine!

    SvaraRadera
  7. Hej igen Helen!

    Du är lyckligt lottad du som har så fint handarbete från din mormor. Det kallar jag kvinnokraft, tänk så många timmar som ligger bakom hennes skapande. Helt underbart att få ärva nåt sån.

    Ha en fortsatt skön helg. Kram Cin

    SvaraRadera
  8. Tack för din rara hälsning, roligt att du lämnade ett avtryck så jag hittade till din fina blogg, rara gardiner du visar, ha nu en skön helg, kram VIOLAN

    SvaraRadera
  9. Hej hopp!
    Tänke jag skulle nappa på din ide`med fönsterdekoration.(Dock ej köket:-). Jag har nyss startat en egen blogg o tänkte nappa på din ide`. Du kan finna mitt fönster upplägg på min blogg!
    //Kram L

    SvaraRadera